maandag 16 mei 2011

Motor perikelen & meer

De beide vleugels zijn nu af.
De flaperons zijn in de primer gezet en de vleugeltips staan klaar om te worden gemonteerd (na bekleding).
Nu is het wachten op riggen: kijken of alle instelhoeken goed zijn. als dat zo is kan ik gaan bespannen.
als het niet zo is weet ik nog niet wat te doen...

Ook twee prachtige teakhouten knuppel-handgrepen opgebouwd: brrrr zo mooi!

Motorperikelen zijn er ook:
Om een lang verhaal kort te maken: ik ben genezen van de Jabiru.
Jahaa lief leesvolkje, dat is een verassing.
Zoals thomas zeide: "Als je wilt sleutelen en koeling optimaliseren etcetera moet je een Jab kopen, als je wilt vliegen een Rotax. Bouw je gewoon later een Jabiru op"
En de Jabiru die ik op het oog had, moest eerst nog uit elkaar!

Nu dus 'om' naar Rotax. Eind deze maand ga ik in Duitsland naar een vliegend exemplaar kijken met 850 uur op de teller.
Ik heb een geleende boroscope bij me met idem kennis, maar als-ie 5 mtr/seconde stijg haalt, gaat die het worden.
Die motor wordt dan in de maand erna afgebouwd, en dan moet ik er nog een keer heen om het ding daadwerkelijk op te halen.
Thomas wil me aan een uitlaat helpen (en aan nog veel meer, als zijn plannetje werkt) - en anders bestel ik dat bij SkyStar. Geen haast.
Dus ben ik me nu aan het orienteren op service bulletins en propellors en inbouwmanuals en weet-ik-wat-al-niet-meer.

Fijn van die Rotax is dat-ie niet alleen luchtgekoeld is: daardoor is-ie betrouwbaarder, is het minder kritisch dat (bij een staartwieltoestel) de bneus zo ver omhoog staat, is het dalen minder kritisch (wordt een motor n.l. nauwelijks gekoeld), en is er niet te vergeten een vracht aan kennis en ervaring over beschikbaar.
En oh ja: hij past zonder meer onder de KitFox cowling.
(waarom wou ik eigenlijk een Jabiru....?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten