zondag 21 november 2010

Voortgang I

Dezer weken weer veel kunnen doen (met dank aan mijn geliefden, die me daarvoor de tijd hebben gegund):
  • Bedrading (bijna) afgemaakt
  • Ribben voor hoogteroer gezaagd
  • Static-line ingemeten & gemaakt
  • Werkbankje gemaakt
  • Header-tank uitgebouwd om te reinigen
  • Hoogteroer ribben geschuurd
  • Rudder- en Richtingroer topeinden geschuurd
  • bestellinkje gedaan bij AirSpruce
  • Vleugels bekeken in hun huidige logeeradres
Je ziet: bergen werk verzet! De bedrading is bijna af: in die zin dat ik me kan voorstellen dat het nog wel een keer open zal moeten ;-(. Ik twijfel nu bijvoorbeeld of er voldoende lengte zit in de kabels die de startmotor moeten voeden: de enige kabels die je niet kunt verlengen.... We gaan het zien.

De ribben voor het (beweegbare) hoogteroer die ik kreeg van de KitFox fabriek pasten van geen kant. Jammer maar helaas. ik kon nieuwe krijgen (tegen opnieuw een fors bedrag, en dan ook nog transportkosten & invoeren - no thanks). Koos toch maar voor een meer pragmatische oplossing: op zoek naar een plaatje hout van 2 mm.
Toeval bestaat niet, en zo liep ik in Leiderdorp tegen een plaatje triplex van die dikte aan, dat bovendien vliegtuigtriplex bleek te wezen! Voor een koopje, ook nog!
Ribbetjes afgeleid van de ribben die ik had voor het stabilo en zagen maar.
Dat viel niet mee: de lintzaag ging alle kanten op, behalve die van het getekende lijntje. Toen maar erg buitenmaats gezaagd om later te schuren.

De static-line heeft volgens de manual een vaste plek, dus inhangen en luchtslang op lengte is een makkie. Een montage plaatje maken ook, maar het plaatje vervolgens met de bijgeleverde blinde klinknagels ook daadwerkelijk mooi klinken was dat niet. Gelukkig zat er wat meer materiaal bij... Nu zit het naar tevredenheid, maar een echte BWK zal moeten lachen, vrees ik...
de slang netjes weggeleid en naar de kabelboom geleid, zodat alles in één keer kanworden doorgevoerd naar de cabine. Let op de verhoging in de slang, die is om eventueel condensvocht af te vangen..(plaatje rechts, van achteruit de romp naar voeren gezien).

Op een ochtend stond er een prachtig werkbankje voor de deur, in afwachting van het grofvuil. Ik heb me in mijn meest onherkenbare kledijj gehuld, en heb het bankje naar de garage verscheept. Prachtig bankje! (geen plaatje anders herkent de eigenaar het...)

In de jongste Service Letter van KitFox stond dat alle tanks terdege moeten worden gereinigd met Aceton, omdat de huidige generatie (auto)benzine allerhander prut bevat die het lossingmateriaal aan de binnenkant van de tanks kan aantasten. Dat spul moet je dus eerst verwijderen. Nou had ik de headertank (achter de passagiersstoel) al eens gereinigd met benzine (dus ik weet wat een kol...ewerk dat is), maar niet met Aceton, dus de boel moet er weer uit. Voor het daadwerkelijk reinigen heb ik een heeeeel klein trechtertje nodig, dus dat komt later.

Op een zaterdag was het droog & zonnig, en kon ik een paar uurtjes vrij maken voor schuurwerk buiten de schuur. Een opstellinkje gemaakt en de bandschuurmachine opgesteld zodanig dat ik met het werkstuk op de machine kan duwen (i.p.v. andersom).
Vervolgens de ribben tot op de schetslijn geschuurd. Een vreselijke stofboel, maar ging lekker.
Nadien onderling gecontroleerd & op pas gecontroleerd: droevig mooi! dinsdag inlijmen.

Met de nu toch klaarstaande schuurmachine (goed gereedschap is het halve werk) vervolgens de toppen van de rudder en het richtingroer te lijf gegaan. Die zitten aan de romp vast, dus die kon niet naar buiten. Zo dicht mogelijk in de deuropening gaan staan dan maar, maar mens: wat een stofboel! 3cm balsahout tot 1 cm afschuren - dan heb je een idee. En mijn ogen ook. Natuurlijk heb ik een stofbril en dito ademkap, maar die gebruik je natuurlijk pas als je het voelt... Nu, twee dagen later, voel ik het nog. Lekker? not.

Het richtingroer is nu feitelijk gereed voor bekleding. Spannend. Al kan dat pas als het een paar dagen 15 graden Celcius is (anders worden de chemicaliën misselijk) - dat wordt wel voorjaar, dus. Maar we komen een end!

In de loop van de tijd had ik een lijstje verzameld voor bestellingen - dat heb ik nu voor een deel uitgezet bij AirSpruce. Op het forum werd gezegd dat de kosten bijna gelijk zijn aan LAS (mijn huidige, UK leverancier), en sommige dingen zijn bij LAS niet te krijgen dus ik moest toch een keer het avonduur aan. Zien hoe het gaat.

Tot slot deze week op EHVB even naar de vleugelkratten gekeken. Kon ze eerst niet vinden dus de schrik sloeg me om het hart (want wat doe je in zo'n geval??) maar daar stonden ze: mooi opgestapeld, opgedroogd van de barre natte reis er heen, te wachten op betere tijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten