maandag 8 november 2010

De herfst valt in. het wordt kouder en dus ben ik gaan bijhouden wat de temperatuur/vochtigheidverhoudingen bij het lijmen zijn. Just in case.. (..of an emergency..)
Dezer weken lijkt de frequentie van bouwen toch goed te werken, en ik maak meters.
Een meter vooruit, en driekwart achteruit. Maar het blijft machtig mooi!
Een meeltje gedaan naar de andere (NVAV-) KitFox eigenaren voor een soort KF-meeting: gelijk al enthousiaste reacties.
Een vraag gesteld over popnagels: gelijk drie reacties, Hulde & lang leve Internet!
Deze weken heb ik de anti-collision light toch maar verplaatst: de hele bubs zat op de top van het verticaal stuurvlak, en dat zinde me eigenlijk nix. De aansturing zit dan IN het stuurvlak, past maar nét (eigenlijk net niet), en als er ooit wat mee is moet de staart open - brrrrr. Bobovendien lijkt me de aansturing (een soort transformator) nogal wat te wegen, en dat wil je niet zo ver van het zwaartepunt. Dus: de zaag d'rin en de boel verplaatst tot net achter de turtledeck. Zit mooi, mooier, allermooist!. Nou nog een aluminium plaatje voor de trafo, dan komt alles goed. Jammer van mijn kabelboompjeswerk, maar het was een leerzaam werkje.
Toen ik dan toch in de staart bezig was heb ik gelijk de aluminium aangrijp randen voor de afdekplaten herzien: de randen volgens manual pasten niet toen ik de afdekplaten daadwerkelijk binnenkreeg. Dat is nu beter. Klusje van nix maar het moet wel gedaan worden. Ze zitten op deze foto nog vast met Cleco's want ze kunnen er pas op als er is bekleed.

Voor de verdere verwerking van de rvs FireWall heb ik temperatuurbestendig afdichtkit laten komen, daarmede dicht ik de airbox en eventueel kleine openingen af tegen resp. valse lucht, dampen & gassen (aan de motorzijde van de FW, de andere kant van deze foto). De airbox moet vervolgens met rvs popnagels worden gemonteerd. Daarna de FW-blanket eroverheen (ook met rvs popnagels): Prachtig.
Tenminste - dat leek zo. Want vooralsnog brak ik een popnageltang op de 4mm rvs nagels, bleek een andere tang helemaal niet in staat die maat te verwerken (er was wel een opening voor - het zou moeten kunnen) en kon de derde tang die ik had (ja, echt...) deze maat popnagels niet aan.

Goede raad bleek duur en ik bleef zitten met een aantal zeer uitdagende stelen uit de FW, tot ik mijn vrienden van de KF-NL klup mailde met mijn malheur. Er kwamen allerhande ideeen: een schaartang en één met lange hefbomen.
Eén en ander wel resulterend in het feit dat ik eens bij BoRent ben gaan buurten - en wat blijkt: daar is zo een Licota gewoon voor een prikkie te huur! Natuurlijk had de vestiging Leiderdorp het ding niet, maar in Delft is ook een versie - daar ga ik vandaag eens heen.
Omdat ik zo zielig was met die FW heb ik mezelf beloond met een werkje dat wel goed loopt: inhangen der ribben in het horizontaal staartvlak. Deze ribbenset paste (na een hoop pas-en-meetwerk) wel goed, en zoals je op de plaat kunt zien (het roer hangt hier aan de muur te drogen) zitt het er netjes in. Nou nog de ribben zagen voor als alternatief voor het niet-passende setje van SkyStar ten behoeve van het hoogteroer en dan is ook dat af.

Na oeverloos zoeken ook een voorlopige keus gemaakt voor een kleurschema, en dat wil ik je toch niet onthouden (hoewel natuurlijk met de Bubble Doors wel een iets ander uiterlijk ontstaat):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten