maandag 20 december 2010

Kerstvakantie 2010

Als je teipvouten ziet in dit stukje komt dat niet allenig door mijn dyslexie maar zker ook door de kou: dezer dagen was het werkelijk te koud om te bouwen. Wel veel gedaan, maar niet allemaal in de schuur - niet te harden.
De driehoekraampjes achter de cockpit moeten afgewerkt: ze passen niet helemaal. Na wat passen & meten en knippen en modderen zitten ze allebei prima. De bruine coating op de ramen gaat er na het spuiten van de eindkleur pas af.


Toen had ik de smaak van aluminium te pakken, en heb ik de vulstukken in de Buttrib gemaakt: ze beschermen piloot & passagier tegen inkijk (en tocht!) tijdens het vliegen. Ziet er simpel uit (was het ook: er was een papieren tekeningtje van) maar komt toch erg veel denkewerk bij kijken. Leuk hoor, zo een project! Moet er overigens drie van de vier overdoen: na ampel overleg met mijzelve en wat fotos op het internet kan het toch beter...

afdekplaat Buttrib
Op datzelfde internet las ik dat met mijn mooie geinstalleerde static je de kans loopt om bij side-slip je snelheidmeter te verliezen wegens vacuum! En onbetrouwbaarheid is precies de reden dat ik de static niet onder het dashboard hang... Goede raad is niet duur ($ 12,00) want een tweede static aan de andere kant vult het (lucht)gat op.
dwarsbalkje met 2e static


Inmiddels was er een doos uit de States aangekomen: een boek over vliegtuigmaterialen en hun eigenschappen, en de laatste onderdelen van Joe. Hij had nog wat spullen staan, waaronder van een Turtledeck. Niet meegestuurt want niet voldoende kwaliteit, en nu het hier staat ben ik het met hem eens. Toch blij mee, want de diverse onderdelen konden als mal dienen (ideetje van Joe, zelf ben ik niet zo ondernemend).
mallen uit de US
 Eerst had ik het idee e.e.a. op de Instrumentmakerschool of bij de faculteit L&R in Delft achter te laten, maar later had ik Thomas (een andere KitFox vlieger) aan de lijn en die stelde:"...en je wil toch zoveel als mogelijk zelf maken, hé?" En jah, lief leesvolkje, dat vond ik eigenlijk ook.En ik héb materiaal... En Lexan staat gewoon voor weihagh bij de Gamma...Dus vandaag (30 december) ben ik tussen de knallen door in de tuin gaan staan met mijn zaagje & veiligheidsbril, en de eerste schreden op het zelfbouw gezet.
Die eerste zaagsnede!
Als mijn eerste meisje.. De vergelijk vertel ik nog wel eens, maar het is gelukt.
Diezelfde Thomas beschikt over een vouwmasjien, waarmede de onderdelen van een vouw kunnen worden voorzien. Dan kan de boel in elkaar.
To be continued.

Die upholstery zat me ook nog dwars, en dus kwam ik in de Kerstvakantie via vele omzwervingen  terecht in Leiden (of all places) bij wat de beste autostoelenbekleder van Nederland heet te zijn.
Erg aardige man met idem prijzen, had al eens een stoeltje voor een zelfbouwer bekleed (...)
Hij stelde voor leder op te zetten (prijs is te verwaarlozen t.o.v. het geheel) maar ik geloof niet dat ik dat doe - het past niet bij me. Ik rijd 70.000 kilometer op een gewone Volkswagenstoel, dan kunnen die 50 uur vliegen wel op gewoon velour. Mooie kerel, hij gaat in het voorjaar beginnen. Alle vertrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten